torsdag 15 april 2010

Honungskattens första kull

På eftermiddagen den 13 april 2010 föddes den första kullen i mitt nyligen grundade katteri. Fem starka och friska ungar blev det, tre pojkar varav två siames eller seychellois och en enfärgad lila oriental. Alla siameser- och seychelloiskatter föds kritvita för att vid några veckors ålder börja producera sin färg. De bägge flickorna är sin mor upp i dagen, dvs choklad och vita orientaler.
Födseln började med en smärre dispyt mellan Amerika och mig som berörde lämpligaste platsen för nyfödda kattungar. Mamma katts förslag vad på tredje våningen i min garderob, mellan kjolarna och byxorna. Mitt förslag var den sedan länge förberedda bolådan med elektrisk värmedyna och för ändamålet införskaffade handdukar. Konflikten löstes med en kompromiss vi bägge kunde acceptera, under täcket i min säng.
Föräldrarna till kullen är min hona Amerika osh bs 03 och pappa är den ungerske importhanen Pharaos Hearts Pacsuli osh b som bor i Almunge på partylines kennel och katteri.
Jag tror kombinationen kommer att bli mycket lyckad, Pacsuli kommer förhoppningsvis att bidra med låg öronplacering, lång och rak nostavla och fin uttalad haka, och Amerika står för öronens storlek och eleganta långa ben, svans och kropp.

1 kommentar:

  1. Grattis till superfina småttingar! Jag ska följa utvecklingen med stort nöje, helst på bicolor kissarna. Lotta Hansson S*Garmabia´s

    SvaraRadera